Citroën

DS Rouwauto

Omschrijving

Een bijzondere special is de DS rouwauto, eveneens een unieke rouwauto. Citroën DS Rouwauto Oldtimer. Een nostalgische auto voor een uitvaart van de echte Citroën fan.

De naam DS spreekt boekdelen. De déesse betekent godin in Frankrijk.

Zowel qua ontwerp als qua techniek een revolutie. De Citroën DS gaat bij zijn introductie in 1955 regelrecht tegen alle ontwerpconventies in en verwerft ogenblikkelijk iconische status.

Maar ook technisch is de auto zeer geavanceerd, met zijn voorwielaandrijving, hydropneumatische veersysteem en de hydraulische bedieningen van remmen, koppeling, transmissie en besturing. Het is tevens de eerste massaproductieauto die met schijfremmen is uitgerust. Remmen gebeurt trouwens niet via een pedaal, maar met een soort kussentje op de vloer, in de volksmond ‘champignon’ genaamd. Voor mensen die dit niet gewend zijn, is het wat lastig om de remdruk te doseren.

In 1968 wordt het front van de DS sterk veranderd en worden onder meer met het stuur meedraaiende koplampen toegepast. De productie van de Citroën DS, die in Nederland bijnamen heeft als ‘De snoek’ en ‘Het strijkijzer’, stopt in 1975. Er zijn dan circa 1,5 miljoen exemplaren vervaardigd.

Ironisch genoeg weten slechts weinigen de naam van de ontwerper van de Citroën DS. Het is de Italiaan Flaminio Bertoni, destijds hoofdontwerper bij Citroën. Eerder ontwierp hij de Traction Avant en de 2CV.

Specificaties

  • Uniek
  • Bijzonder
  • Bijpassende volgauto beschikbaar